12 December 2011

Mood Swing



Sejak pregnent 5 bulan ni kan..aku asyik dengan mood swing ni..bosan aku nak mengadap emosi ni...padahal aku jenis kebal mebal punya orang..since pregnent jadila perangai tah apa2 nie..sebenarnya bukan boleh ikutkan sangat tapi aku geram jer..

aku geram bukan dengan semua orang tapi dengan adik aku yang duk umah aku ni...padahal ada aku kisah ke dgn dia..dia nak buat apa buat la ..jgn ganngu aku dah..aku tgk2 jer sebab dah jadi tanggungjwab la katakan...nak tahu aku ni sejak kecik lagi dah kene jaga adik..mak aku tau beranak je...(hah kau,aku ni kalau dah stat marah macam2 keluar)itu yg aku cakap jgn ganggu emosi aku...

yelah aku faham gak la..kecik2 dah faham tanggungjawab tau..tapi budak2 sekarang ada tahu/ambil tahu ke pasal tangungjawab..nasibla ada blog..tak la aku giler sensorang kalau dah panas hati aku curah ker kat blog..sapa baca bacala..sapa tau taula...bukan mengungkit tapi mmg budak sekarang ni pentingkan diri...

kisah ni bermula macamni...bukan besar sangat pun MASALAH ni..disebabkan masalah ni tak besar la aku panas hangin....

aku ni kira penyabar jugakla...ada kalanya kurang sabar..ni semua sebab benda2 kecik tak ambil tahu la..jadi kurang sabar...

macam aku cakap,bukan masalah besar..tapi masalah sikit jer..tapi dah terkene pulak time aku pregnent..mmg masakla aku hangin!!

Perangai adik aku ni:(dia nak baca ..bagusla..biar dia tahu...)

yang baiknya:
1) ikut cakap mak ayah..emm tapi dia ni kuat gak melawan..itu normal la bila kehendak tak dipenuhi...
2) rajin belajar..mmg suka belajar benda yang baru
3) mudah mesra ..normal la kami sefamily mmg mesra alam
4) hulur duit ..dia ni mmg tak kisah kalau nak kongsi2 barang dan hulur duit kalau diminta...kalau ada dia kasi..beza dgn aku yg ala2 kedekut + aku rasa tak perlu nak bagi sesuka hati..kerana aku sukar mendapat pekerjaan..aku rela simpan..
5) berdikari...mmg boleh berdikari sensorang kalau kene outstation...itu jerla

yang bagi aku hangin:
1) tak ringan tulang...ikut mood kepala otak dia jer nak kemas bilik atau umah...kalau takde hal dia mmg tak kemas...aka pemalas bab2 nie..
2) kalau nmpk baju penuh kat bakul..tak reti2 nak pi basuh..ada pulak time baju sikit dlm bakul dia basuh..tah apa2...aku gak yang pregnent2 ni kene angkat bakul yag berat tue...mana tak aku letih..nak kene basuh semua org punya baju...kang basuh sikit membazir..
3) tutup pintu umah - tak pernah nak rapat2..pintu umah aku tu dah la berat..ada la byk kali aku balik tengok pintu tak tutup rapat...lama giler..dah la brg berharga ada sikit..kalau la hilang..hah mati aku!!lagi2 la brg2 kawin dia yang dah beli byk..yg berharga...pun aku gak nak kene awasi umah tu..mana tak letih dibuatnya...duk reramai patut sama2 la jaga keselamatan umah tue..byk kali aku dah tegur..pagi tadi buat lagi...
4) air masak - aku punya penapis dah abis kartarij tak tukar ..aku tunggu promotion..so kene la masak air..utk buat air minum...dah duduk umah tu setahun lebih dah...buatla dapur tu macam dapur aku..kalau buat macam dapur dia...pastila tak rupa dapur...kita ni kalau dah buat air menitik2 tu kan nnti semut...itu pun nak ajar kene lap..lap la sendiri...peduli apa aku..ni adik aku..aku ni dari awal kawin semua aku dah jaga dlm umah..stat sepupu aku,adik aku ukm tu dan adik aku ni seorang dan akwan adik aku ukm tue..ramaikan kami bagi tumpang..mmg tak pernah lagi duk tanpa org di rumah...sebabkan kami ni kan tak pentingkan diri sebab tu mak aku suh jaga adik aku jaga...abis kalau tak reti nak kemas umah..aku hanginla...semua yg aku jaga semua sama je perangai!!kalau aku tak pregnent takdela aku macamni..
5) pendapat aku..bila nak buat sesuatu minta pendapat aku..tapi dah minta pendapat tak reti pulak nak gunakan pendapat tue..baru2 ni dia pi beli brg2 kawin..itu pun aku dah bising...nak kawin tapi persiapan tak buat2..takkan nak tunggu persiapan dtg sendiri..barula terhegeh pi beli..pakai la duit mana2 yang ada..aku mmg tak bagi duit pun...aku sendiri tak cukup..takkan aku nak kasi...kang susu anak aku sapa nak beli..kalau laki aku lambat gaji...kami ni gaji mmg tak sama...that why kene buat perbelanjaan yang bijakk!!dah beli2 barang kat nilai dengan mak aku..aku mmg malas nak ikut..tak larat..lagi2 kalau pi ngn mak aku..dia ngn aku mmg tak sebulu kalau beli2 nie..aku tak berapa nak gemar kalau beli belah ngn mak aku ni...dari akutambah dosa..baik tok sah pi beli...nasib aku tak ikut..mmg mrk beli macam2..siap bawak makcik aku dari seremban lagi...kalau dah ikut makcik aku ni dari seremban ke nilai mmg tok sah cakapla...semua yang dibincangkan semua ikut mahunya trend terkini...aku dah cakap..brg2 dulu yg kami kawin tu boleh guna...cthnya kain pahar..dulu masa aku kawin aku nak beli sesuka hati mmg takdela..sebba tak kerja..sebab tak kerja pun sebab mak aku tak kasi..bukan takde kerja...itula perangai mak aku..dia mmg gitu..

kalau anak dia yg sorang ni...aka anak last la katakan..semua boleh jer..bila aku cakap itu ini jgn itu jgn ni utk kebaikkan..pun tak dengar..tapi nak minta pendapat kita..hei ni yg aku malas..

abis dah beli2 ikut trend katanya..kalau ikut trend macam tu baik dulu aku n kakak aku kawin ckp nak sendiri2 punya barang..ikut trend masa tu..ikut color aku dan semua sendiri..tak payahla nak pk kan akan dtg adik boleh guna...ada dia beli tapak utuk buat hantaran ..memang cantik..tapi aku cakapla buat apa nak membazir..guna jer yg ada..buat deko2 mestila nampak lainkan..pastu nnti org jauh/belah lelaki nak bawak balik johor tak ke menyusahkan...jauh2 nak kene pegang..kesianla org yg nak pegang..bukan pengantin lelaki yg pegang..sebab tu bekas hantaran tu biar yg rata..yg boleh letak bonet..jgn terlalu ikut trend sampai menyusahkan pihak lelaki nak bawak balik..itu pun tak mau dgr..mak aku layan jer..sebab diakan anak manja aka anak perempuan last yg kawin..dia ada degree..nnti kerja bagus dia gak dpt..emm..entahla...kita ni nasihat bukan nak dengki2..tak kuasa aku nak dengki2..aku ni kalau buat sesuatu pk org..tapi budak2 skrg kalau buat sesuatu bukan pk..pentingkan diri jer..cuba jgn membazir..

masa aku kawin dulu, byk betul dugaan, manataknya,kami pilih tarikh tak mau cuti sekolah tapi kene gak buat cuti sekolah...adik aku ni pilih tarikh pun bukan cuti sekolah...sebab dia nak tarikh tue...abis dulu kami kawin ikut tarikh adik ipar aku tu..kononya mak mertua aku tu nak adik ipar aku ada..sebab dah abis final...see...kawinpun ikut tarikh adik free tak..masa tu mmg ramai giler org kawin..sebabkan kami ni tak penting kan diri...ikut jerla tarikh kawin tue...tah apa2 kan...

ini semula nak jaga hati konon..abis sekrang bila korang nak kawin..ada pk org yg nak dtg..ada pk org yang free ke tak..

adik aku ckp nak buat pelamin kat luar umah ..aku pun setuju..yelah dah ada budak kecik mana mungkin nak buat pelamin duk tengah2 umah tue..nak berlari2 lagi..aku yg pregnent nak manjaga anak aku lagi...hei tu yg aku hangin tu..ko nak buat pelamin besar ke kecik ke ada aku kisah???yg aku kisahh tolong pk keselamatan anak2 buat ko tue..nak berlari kang terlanggarla apa la...macam2 hal...dah la tarikh tu laki aku ada kelas..nak kene ponteng kelas lagi..itu semuala...tak reti nak letak bebaik tarikh itu..

kalau nak ikutkan bykla macam2 hal...adik beradik ni punya hal..tok sah cakapla...mak bapak yg kene memainkan peranan yang penting...kalau mak bapak pun takut ngn anak abisla...sebab tu nak beranak reramai kene pk tangungjawab kene sama adil...kalau tak sama adil..macam2 perangai akan wujud dlm anak2 memasing..semua ni kene ambil pelajaran...

belah laki aku pun sama gak la..adik dia pun lagi berkuasa..adik dia pun ada ckp..knp nak amik tahu hal dia..skrg bila nak beli kereta,...tau pulak carik abang dia jadi garantor..hah kan dah kene...lain kali hormat abg dan kakak...walaupun tak setinggi mana ilmu mereka..tapi pengalaman mereka lagi berharga...

semua muahasabah la diri...jgn pentingkan diri sangat..sayangi org sekeliling..buat sesuatu biar berbincang mintak persetujuan..agar semua org berpuas hati..jgn hati kau je nak puas..ada faham!!!cau..as salam...

Normal la gaduh2 adik beradik...tapi akhirnya mak ayah dah tua sapa yg jaga???jgn tolak2 dah...byk dah terjadi...time senang bersama..time susah sapa nak tolong jaga...semua ni la kene beringat2...anak2 pun kene tegas ngn mak ayah..mak ayah pun lagi kene tegas ngn anak2...air yg dicincang tak akan putus...

5 comments:

manjer best said...

sabo je la ida...ida ngh preggy tuh...normal la..masing2 da beso...akak dulu pn terasa gak..tp sapa la kiter kan....till now pn akak pendam gak..tp at least family ida nak dgr pendapat ida...ida blh bincang ngn mama n abah...akak ni...ckp sikit da kata derhaka..dah tu cam no...

emyda said...

alhamdulillah...semalam mama kita call.ckp nnti dia pk kan semula cadangan tu...baru aku lega...aku cakapla..mama nak suh kgah bagi pendapat..pastu tak mau ikut..mmg aku naik hanginla...

so pelamin akan di pk kan mana yg sesuai utk cucu2 dia..

aku ni tak kisah sgt takde nak dengki2..ala bukan duit aku pun..haha

tapi yg aku kisah nak mengadap budak kecik berlari2 tami 8 bulan nnti..

tak kuasa aku..penat lagi nnti..aku nak duduk je memerhati..huhu

emyda said...

berani cakap aku derhaka...malas nak pendam2..kalau aku tak suka aku cakap...pastu mintak maaf,.hehe

manjer best said...

ooooooooooooo..hahhahahhah...tu la ida kena lex je masa 2..sah2 la kan,mn nak bwk pewot lagi...x pe la ida bg la atul tu enjoy ngan dia nyer majlis..tp bab2 pelamin 2 nnt mama ida pikir la...payah2 pelamin buat je lam bilik..wakkakakkaka....

tu la len org len peel....akak ni kalau cik senah pandai bukak blog akak nak je soh dia bc luahan prsn akak...wakkakakka...tp klong ida je la yg paham...mmg bahu dia la tpt akak hembus hingussssssssssss...hahhahahhahha

emyda said...

banyak dah bagi dia happy..

tapi bab2 menghalang2 jalan ni aku awal2 pangkah..

owh korang punya wedding nak happy..aku punya wedding dulu semua pk org lain...

takde maknanya nak buat tengah2 gelanggang tue..aku nak berjalan payah nnti..semua org nak berjalan payah nnti..

jgn penting kan diri...yg lain nak pentingkan diri aku tak kisah...atul tu ok jer..masalahnya yg jadi macam ni kebanyakkan org lain yg campur tangan...uptodate konon,bykla...

huhu...akak tu suh je senah baca blog akak..biar dia tau...semua mak kene tahu masalah anak..hahaha..baru la syokk...

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers