11 March 2014

Sabah 2014

Alhamdulillah kami sampai juga ke Sabah Bumi Kenyalang.(salah maaf)...kami ke sana menaiki flight Air Asia...yang penting jimat..keselesaan tolak ke tepi sebab dalam negara sendiri...Nasib kami baru selesai selepas berita kehilangan MH370..kalau la kami masih di sana..pasti kami takut nak naik flight..huhu..alhamdulillah selesai jejak sabah.,walaupun tak sepenuhnya..

Kami stay Marina Court..4hari 3 malam..tak lama...ramai cakap kalau pi sabah baik pi 2minggu..pasti puas hati...dapat jalan satu sabah..bagi aku asal dapat jejak sudah syukur sangat...ingat senang ke nak jalan2 satu family..kami pergi 10org..tiket masa kami beli tu murah..di situ dah jimat..

Cadangan sekiranya anda berkunjung ke sabah...buatla plan baik2...sebab semua tempat best sgt...di sana udara sangat baik...di sini jerebu saja...busan aku..duk sana mmg hirup sepuas2nya nyaman sungguh..untuk ketenangan okla...mmg tenang...aku suka sabah lagi.sblm ni pi sarawak...aku tak berkenan..sbb sarawak mahal...semua mahal...utk kaki shopping sarawak sesuai la..kalau untuk release2 jer pi sabah...duit pun tak pakai banyak...duit aku bawak pun tak habis...

Di LCCT..

boleh pulak anak2 aku mintak nasi ayam dlm flight..memang terbangla duit beli makanan dlm tu...sebab bau harum nasi tu semasa depa makan buat anak aku kelaparan..suka dapat nasi ayam tu..tgk muko alis!!

okla semoga terhibur dan mudahan bole jadi panduan untuk anda ke sini...

Nanti dah siap aku upload..ni curi masa..sbb free..bila tak outstation i siapkan entry ye..

Day 2

Kundasang

Perjalanan kami ke kundasang menaiki Nissan Urvan...kami sewa melalui kawan ke atas kawan aku di sana..Nama kawan aku Hanip..dia mmg orang sabah..sudah 14tahun kami tak jumpe..last pun masa SPM dulu..selama ni mmg kami berhubung guna FB je..kalau takde FB mmg lost contect la kita..

alhamdulillah dia bawak kami seharian berjalan2 ke area kundasang..perjalanan kami dari marina court mengambil masa 2jam..kami mmg harapkan hanip bwk jalan..kalau kami nak pergi sendiri nanti lambat..kalau salah jalan nnt buang masa..lebih baik anda yg bercadang nak ke sana...aku nasihatkan supaya charted sekali ngn driver..supaya perjalanan korang tak buang masa begitu saja..

Sebabkan ada hanip kami dapat singgah banyak tempat..

semua nya laju2 tapi puas hati..sebab dapat jejak byk tempat...inila antara gambar2 yang telah aku sempat snap dan edit...

Baru sampai area mana tah ni...tapi dah sampai kundasangla..cuma belum mendaki lagi..dlm perjalanan yg lewat ni dpt juga kami tgk Gunung Kinabalu..mmg lawa sgt...bangga jadi rakyat malaysia...bagi aku la better jln dlm negara sendiri sebab bwk budak kecik ni kita dapat arrange btl2 sbb kita tau tmpt sendiri..dah besar nnti lain citer...

aku dengan gaya poyoss

bersama mama abah abg ipar dan suamiku

family kak long

gembira anak2 ..mak aku posing!!sejukk sini

kami di kaki gunung tempat pendakian...stat di sini..

sbnrnya nak gambar berdua..tapi afy halang kami...nak naik tak dpt...sbb anak2 kecik

pi sini jela...sejukk wei airnya...

nenek n cucunya

pemandangan di kinabalu park

Muzium ni murahnya...rm2.jer..kanak2 free..dlm ni diawet binatang2 mmg life dpt tgk

tikus putih yg di awet...batu gunung...

makanan yg terkenal di kundasang ialah buntot ayam bakar dan kepak ayam...budak2 dah hapy...main jer

Mesilau - Cow Farm

Kami meneruskan perjalanan ke mesilau..sebenarnya byk gambar gunung tapi aku tak sempat nak edit..ini jer masa yg ada..pasni nak kerja luar...so tak dpt nak update byk...sebenarnya ada dua tempat kalau nak pergi tengok gunung kinabalu..satu di kinabalu park dan satu lagi mesilau...mesilau ni belah tempat lainla...lagi dekat dapat tgk..cumanya sbb dah dilindungi awan so takdela gambar yg menarik sgt yg dpt aku kongsikan..

Kalau nak menginap d sini..mahai sgt..hanya org2 yg VVIP or pelancong yg kaya boleh la...macam kami ni takdenyer..kami pergi balik hari jer..dah ada driver so takde la penat sgt..

budak2 ada masa tido kepenatan ada masa main jer dlm van...bising..huhu

resort blkg tu tak silap aku 3ribu semalam..mmg dpt mata tgk pemandangan gunung..kami dpt tgk kabus awan jer...semasa solat,  awan tu bergerak,kwn aku ckp nmpk gunung..
Tgk afy n zara comei jer buat tgn tu kikiki...

us

Cow Farm

Dah sampai Mesilau wajib pergi sini.ladang lembu..macam kat New Zealand..sejuk dan lembunya besar2...tak pyh pi jauh2...di sabah dah ada...

tengok pemprosesan susu lembu yg fresh

Anda boleh bagi anak lembu susu ibunya yg berharga rm1.50..cisss dia nak minum kita kena bayar.
..menarik pengalaman ni

HOT SPRING

Selain itu tempat yang wajib dikunjungi ialah Kolam Air panas..sekiranya anda ke kinabalu park anda tidak perlu lagi untuk membayar tiket ke sini....nnti di hot spring anda masuk secara percuma...

Kami sampai pun dah petang..sana petang dah nak magrib..dapatla berendam 1jam di sini..okla budak2 puas hati..mak ayah budak pun puas hati..

alis menangis2 tak mau mandi

air ni dah panas..celup kaki pun tak tahan

lagi panas...berasap2..

Day 3

Pulau Sapi

Fuh seharian aku upload n update blog..penat seyyyy....takut pasni tak dpt buat...

Hari kedua kami terus ke Pulau Sapi..ada 3 pulau ..cumanya tak larat nak pi..so kita lepak satu pulau jer...Dalam byk pulau pulau ni yg femes n besar..

ikan2 pun jinak...di pulau sapi ni..ikan2nya gigit kita...pedih2 gak kene...okla...sorry aku dah penat sbnya nak citer..korang layan la gambar2 ni..nnti korang google sendiri pakej nya kikiki

di jeti sblm ke Pulau Sapi

dlm bot..alis muko!!

sblm rendam gambar dulu...cuaca panas apa lagi sun block la....

sakan mummy ni..tgk cino blkg gomokkk..

mesraaaaaaaaaaaaa..piuhh..kikiki

siap sedia utk snorkeling

ikan yg sama jenis...byk...time ni pulak dia lariii..

peace...kepenatan pas mandi n main

sblm nk balik..

Pasar Filipina

Tempat ni memang tak sah kalau tak pergi...di sabah terkenal dengan Mutiara...so ini jer yg aku borong..utk sedara mara adik beradik ipar duaii dan jiran serta kwn2 opis..

layan gambar..

keadaan di pasar filipina..mamat baju kuning tu paksa snap gmbr dia..huhu..

kopok2 kuih cincin dan belacan...

murah je aku beli utk mak mertua dan mak aku..selebihnya aku simpan..

belasah je beli brooch ni

beli sepapan utk cikgu adik beradik dan sedara yg jumpa

beli utk adik beradik sedara dan ipar

ini je baju kami...

keycin tuk kwn2 opis

sempat beli mainan..jauh beli...Bdaman afy tu..

Butang Baju melayu
Day 4

Last Day

Flight kami petang so sempat lagi merayau tgk pemandangan kota kinabalu...Sebelum tu mandi dulu..kiki

nak balik baru dpt mandi kolam

Alis beria2 jer pakai baju...tapi tak mo mandi..

sibuk nak mandi d kolam org dewasa

Bergambar di atas bukit....pemandangan Kota Kinabalu

HAHAHHa...ni saman kami dpt sebab salah parking....dah siap bayar...dah buat salah bayar la..huhu..terbang rm100

Barang2 kami sblm berlepas..di sabah takde apa nak beli..mutiara jer ..so bukan berat pun...