26 March 2014

Tragedi MH370 - Hukuman gantung mati ' Ikhwan muslimun'

Alhamdulillah dipanjangkan umur untuk aku menyaksikan pelbagai kejadian zaman ini...Penyaksian ini memberikan aku keinsafan dan menguatkan hati aku untuk terus sentiasa bermuhasabah diri.. Cumanya sebagai manusia yang lemah,kedangkala aku alpha dan sering terbuai dek arus kemodenan zaman ini..sudah ditakdirkan sejak kebelakangan ni kita / rakyat malaysia amnya terdedah dengan pelbagai kejadian yang tidak disangka dan tak tecapai dek akal untuk berfikir bagaimana ia terjadi dan soalan2 yang macam2..

Malaysia telah terkenal didunia sekarang kerana tragedi ini..dunia memandang malaysia sekarang..ada yang suka dan ada yang kesian dengan apa yang malaysia hadapi..

Secara peribadi, aku terdetik untuk menulis dikala aku 'free' sekejap di pejabat..aku terkesan dengan tragedi kedua2 ni..

Pandangan Peribadi aku, walaupun seantero dunia sekarang membantu dalam pencarian MH370, ada juga yang memandang sinis kenapa tiada pertolongan diberikan kepada ikhwan muslimin punya tragedi..Hukuman mati dari kerajaan Mesir.

Pandangan aku ialah kenapa?sebab tragedi MH370 adalah yang sangat popular untuk dirungkaikan..ada juga memberi jawapan bahawa terdapat konfirasi barat dan macam2 la, cumanya satu yang aku nak sharela...jika ia konfirasi barat sekali pun Malaysia perlu mencari bukti dan walau macam mana pun krjn malaysia kene selesaikan masalah ini..masalah ini bukan melibatkan malaysia sahaja...ia melibatkan pelbagai negera..sekiranya pencarian mh370 tidak diteruskan dan tidak diambil peduli,malaysia yang kecik ni akan diserang olah negara China yang besar tu..sebab tu macam mana sulit pun pencarian ni perlu diteruskan sehingga ke akhirnya..

Malaysia ni kecik je...China tu besar..kalau kita nak membantu ikhwan muslimun sekalipun, krjn malaysia kene fikirkan secara global..ia melibatkan negara malaysia ni...sekiranya masalah negara ni tidak diselesaikan, mungkin akan berlaku peperangan antara china n malaysia..sekirannya ini berlaku siapa yang nak membantu kita..kerana malaysia ni kecik..China besar...sebab tu secara global atau meluasnya malaysia kene segera menangani masalah MH370 dari Ikhwan muslimun...ia memang ia gerakan islam..islam perlu dibantu, tetapi Negara malaysia perlu juga dijaga..ingat malaysia ni satu negara yang kecil..china tu besar, apa2 juga boleh berlaku...sebab tu la kita kene muhasabah diri dan pk secara rasional...jangan menunding jari kenapa itu dan kenapa ini..dalam FB berlambak2 cerita pasal MH370 dan Ikhwan muslimin...aku faham dan sangat faham...bagi aku sekiranya aku jadi PM ,aku pun akan selesaikan misteri ni...kene jaga negara..kita nak pi mana kalau negara kita diserang...sedih dengan tragedi kedua2 ini...kalau la aku menjadi salah seorang keluarga mangsa, aku juga akan suruh krjn carik sampai ke akhirnya...ia takkan terhenti di sini..

Jangan berputus asa untuk terus berdoa untuk dipermudahkan lagi pencarian MH370..jangan kita terlalu negetif...

Ikhwan Muslimin yang aku faham ia satu gerakan islam..satu gerakan Islam antarabangsa yang berpengaruh di dunia..
"Allah adalah objektif kita. Nabi adalah pemimpin kita. Quran adalah undang-undang kita. Jihad adalah jalan kita. Mati di jalan Allah adalah harapan tinggi kita."

Semoga mereka dirahmati dan dipelihara oleh Allah atas apa yang telah berlaku...


No comments:

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers