14 September 2011

Mencabar dan Tercabar

Mencabar betul kesabaran aku..aku tak tido betul dibuatnya..malam tadi sebelum tido afy kene kembong perut..wei patutla semua tak kene..stat petang semua dah tak kene..afy meragam seharian wei aku serabut betul...bagi itu tak kene bagi ini tak kene..apa yg dia mau aku pun pening..

PAstukan aku urut perut dia aku ingat dia nak berak tu kan dia cirit birit..pastukan, aku urus aku tengok macam semacam je perut dia ni..perut dia membulat tau..pastu nampak urat2..aku dah dapat agak..ini mesti kes kembong perut..yelah la kan lama dah dia tak kene since baby lagi iti sekali dia kene..lagila budak ni tak pandai cakap lagi..

Aku urut2 perut dia lega diam jer..pastu nangis lagi..aku urut lagi..last2 aku bagi great water la..pastu tak gak hilang..aku dah buntu aku msg la mak aku kat kampung..aku msg sekali lagi ke pengasuh..laju2 pengasuh datang umah aku..nasibla ada pengasuh yang berumur....mudah kerja aku..pastukan dia tgk kata yelah ini kembong perut adui apa nak buat ni kak..dia kata,ambik saterika toum2kan dgn kain..pastu tungkukan kat perut dan area2 ari2 perut tu,....tapak kaki dan belakang kaki..

afy menangis2 dan lega dia diam..tak gak kentut..tuam lagi selama 2 jam gak la...pastu dia kentut aku lega la..tapi still keras lagi perut dia..

akhirnya afy tertido..apa lagi kami borak sakan la...kesian afy..aku tau ini mesti punca dari makan antibiotik yang dibekalkan demam dan sebab berak2..akhirnya perut afy sebu dan kembong..adui demam hilang berak2 still ada..kembong perut pulak..kesian sungguh..budak kecik mana tau dia tau menangis jer..kesian la sangat...

nasibla akak pengasuh tu dekat..kalau tak mati aku...duk sensorang jaga afy..laki aku??dia tak de umah..dia ada hal kat luar...mumy dia la yg bertungkus lumus..apa boleh buat..

Tercabar

aku bawak afy pi pakar annur...adui lama giler tunggu...pastu doktor dah siap check semua..doktor just bagi ubat angin,probiotic dan air garam...rm102.50 itula harganya..tercabar ej bila kuar kan duit...takperla..kalau gomen kene tunggu lama sama dah annur pun tggu lama...serba salah nak pi klinik mana..sama je..sabar jela..

ini kisah tercabar pulak..dalam masa yg sama aku kene gatal2 kat tangan pulak..adui tercabar kesabaran aku...aku telan pil piriton 1biji setengah terus aku lena,...mmg tido mati punyala..

keesokan harinya, gatal lagi...apa pulak yg kene dgn tangan aku ni..aku tau ni mesti alergik ubat ni..apa lagi takkan pemakanan..lastly aku telah lagi piriton tu..ajak laki aku dia kepenatan...sejak kerja site baru ni dia penat sangat..sebab projek baru naik...aku siap hangin dengan dia...ajak pi la klinik dah pi ramai pulak....aku ajak pi emergency pun ramai..tercabar lagi kesabaran aku...duk bandar mmg menyusahkan bila sakit...masa ni rasa macam nak duk kampung pulak..serba tak kene dibuatnya..lagi2la aku mengandung ni aku main hentam je makan ubat..

Ubat tiroid tu aku makan ok je sebelum ni..tah tetiba aku makan senin dah gatal2..rasanya dah terlalu byk kot sampaikan kulit aku tak leh terima...kesian aku..tak pasal2 kene alergik...aku stop makan ubat semua..biarkan badan ni..aku minum air putih bebanyak...

isnin dan selasa aku ada checkup hafiy dan tiroid..aku akan bgtau doktor pasal ubat tu lama2 makan aku kene alergik gatal2..

kalau tak mengandung takper la..ini mengandung memang merisaukan makan2 ubat ni...sabar je la...

aku kene makin tabah dan kene kuat semangat..hidup ini bagai roda...kejap kita diatas dan gembira kejap kita dibawah kesakitan...itula hidup..so aku jadikan pelajaran je la...

1 comment:

Unknown said...

saba je la nk buat cane..dah sakit..aku ni lgla seleme x banti elok jap kono balik..hampeh betul.pale berat je tah apo2..dah mls nk mk ubat lantak la..

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers