05 September 2011

Kisah Hari Raya 2011

Aku lamsam jer la ye cerita hari raya tahun ini..untuk pengetahuan semua, aku cuti awal..stat khamis sampai semalam (isnin)huhu..12 hari tu aku cuti...memang syokk oooo...lagi2 keluarga kami semua besar2..memang tak cukup la pulak rasanya berhari raya tahun ni..memang memecah rekod la..tahun ni memang sakan..stat dari preparation sebelum raya..sampai la hari raya sekarang memang tak menang tangan kaki berhari raya..lagi2 dah ada anak yang sudah setahun..memang sangat lasak plus berhari raya sibuk menyiap2kan dia lagi..dan sebagainya..

Kereta jangan ceritala...penuh sepenuh2nya..baru anak sorang tapi tak cukup tempat dalam bonet dan dalam kereta ..penuh sepenuh2nya..hahaha..korang boleh image la..

angkut la macam2 barang..dengan kipasnya..cadang nak beli je kipas or tilam kat kampung disebabkan kewangan terhad dan memerlukan wang untuk perjalanan nanti so kita bawak la kipas dari rumah..bukan rumah mak aku tapi umah mak mertua ku..memang tak cukup kipas..nak beli tak berbaloi2..kat umah gemas semua guna aircond..ayah aku tambah lagi aircond sebab ramai....sumbat la kat bonet kereta tu..kipas yang kepala besar tu..kau!!penuh..dengan beg pakaian lagi..hahahhahha..mainan hafiy seprti kereta dia tak boleh muat dah..tinggalla..umah mak metua aku tu panas sebab tepi laut..alhamdulillah sebelum dan semasa raya..cuaca mendung dan ada hujan..memang legala..sejuk sikit umah mak mertua aku..guna kipas kami tu memang sedap sgt..lega..

Yang tak bestnya tu, malam2 sebelum dan semasa raya..memang mencabar diri kami berdua..dengan letup2 sana letup sini..hafiy kau jgn ceritala...sampaikan bawak naik kereta pulak..tido dalam kereta dan sampai umah terus bangun..letup sana letup sini..

apa boleh buat..siap bergaduh2 lagi dengan laki aku..yelah kita berjiran kat gemas kami berkomunikasi..kat kampung laki aku ni..jenis buat hal sendiri..memang tak rasa berjiran..duk dah lama pun tak bercakap..aku memang tak boleh hidup dalam keadaan macamni..kat kampung aku memang kami bercakap..apa2 hal memang macam family..inila yang aku nak terapkan pada family aku yg kecik ni..biar bercakap..jgn jadi sombong..bila susah nanti jiran la orang pertama kita berhubung..selepas tu baru family..

Stop cerita tu, aku smabung lagi..pasal hara pertama sehingga kedua di kampung suami ku..

Selesai kami bersalam2 kami gerak pi umah nenek sebelah ayah di IJOK selangor..perjalanan ke sana lancar..siap2 salam kat sana kutip2 duit2 raya hehe so kami makan..pastu kami pi umah kawan opis aku kat area situ..aka kawan suami aku kecik2..hehe..ok selesai kembali semula ke umah nenek ayah suamiku..selesai tu kami gerak ke umha sedara mara suamiku..selesai balik ke kampung mak mertua ku pulak..jem jangan cakap..baru ray pertama jem giler..

sampai umah mak mertua dah penat..hafiy memang tido la sepanjng perjalanan..selesai la raya pertama.

Raya kedua pergi raya umah tok2 semua kat sabak bernam..siap2 semua kami gerak ke gemas stat 2ptg..

Sampia gemas 7.30malam..lambat sebab pergi carik kek besday abang ipar aku n anak buahku..beli secret recepi..yum2..

Orang klang semua raya gemas..happy sungguh tahun ni..yelah nenek kami kan dah meninggal dunia..tahun ni la pertama tanpa nenek ku..rasa sungguh kehilangan..

sampai raya ketiga baru rumah reda...dgn org klang..

Sambung lagi dng sedara mara sebelah mak aku pulak..memang penuh..umah mak aku kat gemas tutup 12mlm baru tiada org..

Kawan sekolah aku..sampai2 umah je kawan aku dah mengadap umah aku..memang laju sungguh semuanya mengejar masa..

sampaila raya hari sabtu kami gerak balik..

kesimpulannya memang meriah..raya dan terus raya..takde masa nak duduk...masa mandi pun 12mlm..rumah kecah dan masing kami adik beradik membantu satu sama lain..memang meriah..mak aku siap cakap tahun ni paling meriah hehe..best2..

sebelum balik putrajaya sabtu tu kami salam2 dan kasi duit raya semua kat mak abah dan adik2 aku..siap2 so kami gerak ke seremban dulu..

raya uamh kawna laki aku kat senawang..terus pi raya umah sedara mara terus balik putrajaya..sampai jam 8.00mlm ket putrajaya..

Anak aku hafiyla paling ditatap oleh semua sedara mara dan kawan2..insyaAllah tahun depan berempat...lagi meriah...amin...

No comments:

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers