04 July 2011

Prednisolone - Rawatan kerana alergik

pagi2 kat opsi sampai2 tak sarapan lagi aku dah jadi tetamu di klinik Mini kat bangunan E1..manataknya,kegatalan yg aku alami ni tak elok2..aku ada bagitau laki aku tapi hampeh,dia buat dono jer..takpela kita ubatkan diri kita sendiri..laki aku mmg macamtu,so kene terima la..dia peduli apa..kalau aku dah nazak je dia akan peduli hahaha..gurau jer..

aku ingatkan doktor girl rupanya boys...aiyoo2 apa ni macam mana aku nak tunjuk kaki aku yg gatal nie..aku redha je la..dari aku menungggu lelama baik aku pi klinik mini..ada kemudahan kita gunakan..kalau kat klinik kerajaan mau aku menunggu 3 jam utk dpt rawatan..

berbalik pada cerita aku ni,aku terangkan pada dokto lelaki ni...aku dah tak malu dah..kalau malu kang merana pulak..aku pun selak la kain tunjuk betis aku yg gatal2 ni..dokto pun terkejut aik teruk betul gatal2 ni..

aku cakapla aku minum kolegen (sambil tunjuk kolegen yg aku beli) doktor baca..ini tak de apa2 ni..doktor tgk rekod perubatan aku ..sememangnya aku saja yg alami minum ni..kerana aku ada alahan/alergik pada ubat antibiotik ES dan antibiotik panicelin..se sesiapa yg alah pada ubat ni akan mengalami alahan yg teruk sekiranya minum kolegen yg berasaskan marine kolegen..sebab tu aku jer yg kene..org lain minum ok jer..

bila aku ckp ngn doktor,yg aku nak minum kolegen jenama lain,...dia marah.katanya"KAMU JGN MINUM SEBARANGAN DAN MAKAN SEBARANGAN" KAMU NI MMG SENSETIF" U MUST CAREFUL TAU" HAH!!padan muko aku..kan dah kene marah!!..

aku bgtau yg aku dah makan ubat piriton dan ubat actifed. bila doktor dgr terus doktor bagi ubat Kuat "Steriod" ubat ni mmg kuat..aku pernah makan semasa aku sakit lama duk kat spital putrajaya..

doktor nasihatkan aku supaya jumpa pakar kecantikan/dermatologi sekiranya nak sgt makan kolegen...

umur dah 30 ni mmg aku risaukan kulit aku ni..sebab tu la nak sgt makan kolegen..



ubat prednisolone nila aku kene makan sekali 8bijik terus..dan continue ubat piriton..semoga aku cepat sembuh..amin..

pengajarannya: sekiranya sudah tahu yg diri ini ada alahan pada ubat atau makanan sila jumpa dokto untuk mendapatkan khidmat nasihat sebelum membeli sebarangan ubat atau makanan/minuman kecantikan yg ada kolegen. kerana ia akan memberi kesan pada diri di mana sistem imunisasi kita akan terjejas...nak cantik sgt jumpala pakar kecantikan...kalau takde duit nak jumpa duk diam2..haha..sekarang aku makan ubat dan minum air banyak2...

1 comment:

Unknown said...

tu la suka sgt makan mende2 cmtu..klo ko nk beli la zhulian punye..hehhee

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers