28 March 2012

kehamilan minggu 37 - kencing tak lawas

sebenarnya dah 3 kali gak la jumpa dokto sakit puan ni..sejak akhir2 ni memang emosi agak terganggu..agak stress jugak la sendiri la bukan sebab orang sekeliling..kerja pun bukan sebab tiada kerja sekarang....huhu...nikmatla sarat2 takde kerja..pasti selepas balik bersalin kerja dtg..so no wonderla..tak kisah pun..ok jer..

aku buat ujian air kencing sebab kencing aku sejak akhir2 ni tak lawas la..aku dah minum byk giler air putih...pastu ok..pastu kene balik..minum lagi pastu ok pastu kencing tak lawas lagi..

seriau aku bila teringat time beranak kan afy..aku kene jangkitan kuman kat pundi kencing..that whyla aku amat bila skrg kencing sakit dan tak lawas,aku cepat2 minum air dan jumpe dokto..

bila dah jumpa dua dokto ..jawapan pun sama..tak teruk kencing masih berada di tahap yg selamat...cumanya tekanan baby yg menyebabkan pundi kencing tu agak lambat ia berfungsi nak kuarkan kencing...so apa lagi minum air lagi banyak...dan dokto gomen kasi sachet air utk lawaskan kencing...skrg aku tgh minum!heeeee

pastu perkembangan baby pula, baby aku dah pusing...tapi dokto tak bimbang sbb anak kedua dan seterusnya dokto cakap mmg tak akan engaged..ia akan bergerak2...dokto swsta cakap tulang pelvik or tulang punggung aku tak bole buka besar..that means dia galakan aku operate..katanya kalau nak cuba normal juga hanya temph 6 jam sahaja..itu pun kalau selepas 4cm terbuka..kalau dlm temph 6jam tak bukak 8 or 9 cm..operation sahaja..mmg dari segi fizikal, tulang punggung aku kecik...lemak jer ada...kalau buka pun mebe 4cm jer..than pastu mmg tak leh bukak..tapi itu semua kuasa Allah...tak taula diakhir2 nanti....sbb tu aku jadi makin stress bila dokto suh aku operate..operate ni mmg sangat cepat...org lain suka sbb mrk tak kene macam aku..aku pas operate kene jangkitan kuman..benda alah ni la yg buat aku seriau...org lain pas operate balik umah..baring rehat dan dilayan bagai tuan puteri..tapi aku..tak rasa semua semasa bersalin afy..mmg trauma...itu yg buat aku stress...

nasib BP aku ok tak naik tinggi akibat stress diakhir2 ni...

entahlah ada org bahgian dia ok dan tak berisiko..aku utk kali kedua ni mmg tak dpt nak jangka...moga2 aku dan baby sihat....amin

1 comment:

Unknown said...

tu la kan aku pon riso ngn ko ni..harap2 mudah la ko bersalin jgn kena mcm bersalin afy dlu..kesian ko. ko doa la byk2 agar Allah tolong ko nt..jangkitan kuman ni mmg x dpt di jangka..aku dlu kena kencing kotor..pn sama je tu ..takut gak. mintak2 mudah semuanyee aminnnn

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers