26 April 2012

Cerita Pembedahan Anak ke2

Sapa kata bersalin bedah itu senang? yang senang ialah doktor..bukan aku..sebelum pembedahan dilakukan, aku yang hidup2 ni disiapkan dengan pelbagai ubat supaya semasa pembedahan dijalankan, aku tidak akan terasa sakit. 

Perasaan masa tu hanya Allah je tahu..orang yang kene bedah ni..seumpama nak serah nyawa jer..kenapa aku cakap macamtu, walaupun ini kali ke2, perasaan berdebar tu lain dari yang lain..seolah2 kita dah tahu apa yg akan berlaku dan mmg kita tahula apa yg mereka nak buat kat diri ini..

sebab tu bila dah tahu anak ni tak boleh dikeluarkan cara normal, awal doktor panggil untuk operate cepat awal bulan april, aku still tak mo pergi bedah..aku still menunggu sehingga 40minggu..bila scan, still sama..anak aku dalam perut ni kedudukan nya melintang..memang akan nampak dari perut aku,yg anak ni senget dlm perut..tak duduk engaged seperti bayi lain dlm perut..

sakitnya mmg terasa makin besar perut makin sesak nafas dan segalanya tak kene...emosi sgt terganggu..sgt tertekan..

baring dan duduk lelama semua tak kene..

mmg saat akhir kehamilan aku tak boleh tido...

akhirnya aku decide nak bedah jugak setelah tak boleh buat apa lagi..

tanggal 17 April 2012 bersamaan 25J.Awal 1433 hijrah, hari selasa...pada jam 6.08ptg lahirla puteri sulong kami..seberat 2.8kg..aku pilih private kerana, hospital putrajaya suruh tunggu 24hb baru boleh bedah..mana mungkin aku nak tunggu lagi kalau semua tak kene...sakit tetap sakit..akhirnya setelah solat istiharah dan berdoa..selama ini, dibukakan pintu hati dan diberi petunjuk pembedahan je la jalan terbaik dan selamat baru aku n anak yg kukandung ini..

Sebelum bedah persiapan cukup menyeramkan aku..

semua aku dapat lihat..

dibukanya semua aurat aku, utk mereka menyiapkan aku dgn bius dan ubat2 antibiotk dan masukkan air..masukkan tiub air kencing..semuanya aku rasa perit ...

apa yg aku boleh buat zikir dalam hati dan bacala apa2 ayat..supaya mereka/nurse/doktor2 buat dgn baik sekali tanpa ada komplikasi..

serahkan segalanya pada mereka...aku hanya baring kaku menunggu untuk dibedah..

sememangnya pengalaman seblm dibedah tidak dapat aku lupakan...berlaianan dgn pengalaman semasa bersalin hafiy..itu lagi dasyat..

ada org mudah bersalin itu bahagian mereka...bari aku normal or bedah sama sakitnya...mana ada yg mudah..yg mudah hanya doktor dgn nurse jer..selepas pembedahan jgn cakapla...sakitnya macam LUMPUH SATU BADAN..nak bangun kan punggung terasa berat sgt..setelah abis bius..lagila terasa macam nak mati...sakit sangat...

cumanya disini, huby aku dapat jaga aku...mak aku pun dah tua..dia bukan larat sgt nak angkat or papah aku...laki aku la yg akan bangunkan aku dari katil utk lakukan pergerakkan semua dibantu oleh laki aku..mmg dia tak cukup tido..dengan hafiy yg meragam..

aku betul2 berpantang dari makan-makan or minum2 yg bukan2...aku hanya makan bubur sahaja...alhamdulillah aku boleh kencing dan berak dgn baik sekali...perkara utama yg aku takut kalau selepas bedah yelah jangkitan kuman pada pundi kencing dan usus besar..

pembedahan la sgt bahaya...ada org masuk ICU kerana luka pada usus terkene masa bedah..macam aku dah rasa masa hafiy ..aku kene jangkitan kuman dan salur hati aku bengkak..kene duk wad lama...mmg sakit sgt..pastu aku demam teruk...mmg tak boleh pas bersalin demam...

Tu la bila nak bedah ke2 ni mmg takut..alhamdulillah kesihatan aku bertambah baik...joundis anak aku pun beransur baik...amin...


1 comment:

Unknown said...

alhamdulilah ko dah sihat..jaga diri bebaik.

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers