22 December 2015

Mata

2015 aku mengalami kekeringan mata. Sejak tu la aku rasa tak sedap mata kalau lama lama depan komputer atau bila mengunakan telefon. Kekadang rasa pedih dan kekadangan memang rasa nk cuci je mata ni. Setahun sekali sejak 2014 aku memang pergi check mata. Memang aku mengalami kekeringan mata. Sebab tu la aku kene guna pelembap mata dan aku makan vitamin mata. Sekarang nak membaca di komputer pun tak leh lama lama.. Risau juga la sebab kerja aku memang guna komputer.

Aku juga tak putus makan vitamin mata. Jenama sudah semestinya Nutrilite. Baru baru ni aku cuba guna Brands Innershine. Sajala cuba dah lama nak minum brand ni.. Sebab ia beruba cecair. Rasanya pun sedap..hihi..

Bila makin bertambah usia ni mata akan mengalami kekeringan lagi lagi kita memang kerja saty in officer yang sejuk giler. Mata pun kering.

Bila aku baca kita sekarang byk terdedah pada kesan pancaran dari gajet2 ni..sebab tu keburukan gajet2 ni. Lagipun sejak remaja mata aku jenis sensetif. Dulu ada resdung sejak tu semua nye sensetif.

Bila aku baca, kita digalakan untuk check mata setahun sekali. aku juga telah membuat apoiment dengan Hospital Putrajaya setahun sekali mesti pergi checkup mata..Mata la org ambik enteng dalam penjagaan. Korang rajin rajin la pergi checkup mata. 

Bila aku google, kekeringan mata akan cepat berlaku pada wanita. Bila makan ubat Tyroid itu la penyebab kekeringan mata. tyroid elok, mata pula kering. Selain itu bila kekurangan vitamin A juga menyebabkan kekeringan. Baru aku tahu. So kene banyakkan minum air 8-10 gelas sehari.


Apakah gejala-gejalanya?
  • Pedih
  • Ketidakselesaan
  • Kemerahan mata
  • Kekaburan mata yang berubah bila mata dikelipkan
  • Mata berair
  • Rasa letih atau perit setelah membaca, menonton televisyen and bekerja dengan komputer untuk jangkamasa yang panjang


Jenama Nutrilite dan Innershin. Dua ni aku makan.




No comments:

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers