24 February 2015

Dini di tuduh

Semalam petang aku di bagitau oleh cikgu yang anak aku tertumbuk kawan nama adib. Bila aku dapat aduan tu aku takde la marah sangat. aku soal semula pada afy. aku tanya dia,betul ke apa yang cikgu cakap...cikgu mengadu yang dini tertumbuk dan kawan kawan tuduh dia tumbuk adib. seperti biasa afy afy akan jawab juga soalan aku. bila dia cakap, bukan dini yang buat,masa tu dini main dengan abriq, tapi adib main dengan orang lain. lari lari laju2. pastu dia terkene pipi dini. hidung adib berdarah. cikgu dan kawan kawan tuduh dini yang buat. masa cikgu tanya seperti biasa la anak aku ni takkan menjawab dia akan diammmmm jer...dia macam blur..abisla semua kawan2 tuduh dia yang buat.

Sampaikan cikgu pun tuduh dia,,,mestila aku yang sentap!!sebab aku tau yang anak aku takkan buat orang jika tak di 'Provok'..logik la sebab afy main dengan kawan lain..dan tak sengaja berlanggar/tangan terkena  hidung berdarah..cikgu pulak tak reti nak psikologi kanak kanak..pun sama main tuduh jer..aku bengangla..mmg aku tau anak aku lasak..tapi dengan keadaan sekolah yang sempit dan ramai sangat mesti la tak leh kontrol..

Peel cikgu2 pulak tak reti tegah..biar jer budak main. mestila budak main diluar kawalan..

banyak lagi sebelum ni anak aku pun jatuh,belakang bengkak. kwan jugak yang tarik kerusi..terus bengkak aku takde pun marah anak org tu. sebab aku faham budak mmg lasak...anak aku pun lasak.. aku takde nak tuduh2..as long as aku tak ganggu org lain..dan hal budak2 takkan kita nak bergaduh kan..so aku relek jer la..asalkan dokto ckp anak aku tak patah..hopefully cikgu jaga la anak2 murid dan jangan terlalu ramai amik student sampai tak bole kawal keadaan. now apa yg berlaku  suka tuduh2..

Kalau terlalu pentingkan keuntungan, mmg tak terkejar..kita yang akan terduduk..untung mesti nak,tapi mesti boleh hadap situasi.

Aku kesian dengan anak2 diputrajaya ni, sekolah semua swsta,tapi tak berkualiti..sama la dengan tadika ank aku..ramai sangat...pasal pembelajaran mmg ok,anak aku so far boleh bawak dan aku tak expect tinggi..sebab aku takut aku yg kecewa..so aku biasa2 saja...asalkan anak aku nk pergi sekolah dan boleh baca sudah memadai...selebihnya aku yang akan ajar anak aku di umah..

setiap hari mmg afy susah nak pergi sekolah,bila berlaku keadaan ini aku takutla afy akan terasa tidak dihargai..so aku bgtau la cikgu supaya jgn tuduh dan kene amik hati afy..kalau dia tidak dihargai,aku takut dia tak mau sekolah..lagi la aku susah hati!!

aku harap la di masa akan datang, cikgu2 boleh makin bijak belajar psikologi kanak kanak...amik hati kanak2 supaya semua berjalan lancar..

No comments:

Dalis Sofeeya

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dini Hafiy

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wedding

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kucingku

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers